Maktambitionen och möjliggörarna. Om symbolers betydelse

I ’Gomorron världen’ (Sveriges radio, P1) idag, analyserades lördagens skeenden i Göteborg då olika extremistiska rörelser drabbade samman. Om än inte i sådan omfattning som hade befarats. I programmet ställs frågan hur farliga dessa extremistiska grupperingar är och vilken av alla dessa våldsbejakande, radikala fraktioner som är farligast i Sverige.

Anna-Lena Lodenius, journalist och författare som i många år studerat autonoma och nazistiska extremrörelser, svarar att den farligaste kan mycket väl vara den som inte använder våldsamma metoder:

-”De som lindar in det mer försåtligt och smyger sig in i det vanliga medvetandet och närmar sig etablissemanget – är det det som är problemet? Allt beror på perspektiv. […] Det som kan påverka samhället kanske snarare finns hos dem som är lite försiktigare.”

Något som inte direkt uttalades i inslaget, men som också är närvarande i vårt samhälle, är islamistiska grupperingar. Säkerhetspolisen har nyligen uppgett att det i landet finns långt fler våldsbejakande extremister än vad som tidigare var känt. Siffran 3000 har nämnts och i relation till vad som sägs i radioinslaget utgör islamister en betydande andel. Även i denna kontext finns såväl våldsamma som mer ”moderata” krafter där ett exempel på de senare är Muslimska brödraskapet som vi vet har infiltrerat bland annat politiska partier och andra organisationer.

Symboler som redskap och bärare av politisk ideologi

Inför och under lördagens nazistdemonstration i Göteborg diskuterades symboler och dess bärande. Polisen uttalade sig om att det inte är enskildheter utan sammanhang som är avgörande för ingripande och lagförande. Detta med syfte på just symboler. Den amerikanske historikern Timothy Snyder (se tidigare artikel) skriver om symboler i sin senaste bok. I kapitlet ”Ta ansvar för hur världen ser ut” tar han utgångspunkt i nazismen och kommunismen i 1900-talets Europa. Hans ambition är att vi i vår tid skall ta lärdom och få förståelse för hur något tillsynes oskyldigt och alldagligt kan förvandlas till tyranni.

”Det kan hända att du en dag blir uppmanad att visa upp en lojalitetssymbol. Se till att sådana symboler omfattar dina landsmän, inte utesluter dem. Inte ens knapphålsmärkenas historia är oskyldig. I det nazistiska Tyskland bar människor märken med ”Ja” inför riksdagsvalet och folkomröstningen 1933 som etablerade enpartistaten.” (Timothy Snyder, Om tyranni – tjugo lärdomar från tjugonde århundradet, Albert Bonniers förlag, 2017)

Det är inte sällan den tysta majoriteten;  medlöparna, som gör det möjligt att välta ett samhälle till något ingen egentligen önskade.

”Kommunismens sena historia, när ingen längre trodde på revolutionen, ger oss en sista lärdom av symboler. Även då medborgarna är demoraliserade och bara vill bli lämnade i fred kan offentliga markörer hålla en tyrannisk regim under armarna.” (Snyder, Om tyranni)

Snyder tar också kommunisterna i Tjeckoslovakien som exempel. De vann valet 1946 och gjorde därefter anspråk på hela makten. Efter statskuppen 1948 var, skriver han, många tjeckoslovaker överlyckliga. Trettio år senare skrev Václav Havel ”De maktlösas makt” i vilken förklaras hur en förtryckarregim kan leva vidare trots att en majoritet inte längre tror på dess mål och ideologi.

”I en liknelse låter han en grönsakshandlare sätta en lapp i skyltfönstret med texten ’Proletärer i alla länder, förena er!’. Grönsakshandlaren ställer sig inte bakom betydelsen i detta citat ur ’Det kommunistiska manifestet’. Han sätter lappen i fönstret för att kunna smälta in i vardagslivet utan att besväras av myndigheterna. När alla andra tar upp samma idé översållas det offentliga rummet av tecken på lojalitet, och motstånd blir otänkbart.” (Snyder, Om tyranni)

Havel kommenterade senare själv denna liknelse:

”Vi har förstått att den verkliga innebörden i grönsakshandlarens parolltext saknar varje samband med själva parolltexten. Trots det är den verkliga innebörden helt klar och allmänt begriplig. Detta kommer sig av att alla är insatta i den givna koden: Handlaren deklarerade sin lojalitet – och det var det enda han kunde göra om hans tillkännagivande skulle bli godtaget – på det sätt som makten kräver, dvs på ett sätt som visar att han har accepterat ’skenet’ som verklighet och godtagit de givna ’spelreglerna’. Men i och med att han har godtagit dem har han själv börjat delta i spelet, blivit en medspelare, fört spelet vidare och gjort det möjligt för det att fortsätta.” (Snyder, Om tyranni)

Och Havel undrar: Vad händer om ingen spelar med?

Symboler som redskap och bärare av politisk ideologi idag

Politiska symboler och budskap i butikers skyltfönster är idag otänkbart. Eller? Ja, att hitta nazistsymboler eller andra partibeteckningar har inte hört till vanligheterna. Så klart finner man ibland markörer för fackföreningar eller arbetsgivarorganisationer. Men generellt har vi inte behövt agera så lojalt för att passa in.

gay-1453594_960_720

Foto: pixabay

Men, faktum är att detta har ändrats. Det är idag inte alls otänkbart att butiker och företagare, liksom kommuner och andra offentliga inrättningar – till och med myndigheter – hänger upp politiska budskap, lite liknande Havels grönsakshandlare; budskap för att signalera acceptans och korrekthet. Det jag tänker på är regnbågsflaggan – HBTQ-rörelsens överordnade, politiska symbol. Som inte omfattar alla landsmän.

Insikten är plågsam. Men som Snyder påpekar: det är oerhört viktigt att våga ifrågasätta. Kunskapen finns om vad som kan hända om alla bara spelar med! Den stora utmaningen just nu är, för såväl enskilda som kollektivt, att erkänna att man drogs med och att det kan kännas lättare att fortsätta spela spelet. Däri ligger medlöperiets psykologi.

Franciskus Urban

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s