Känn ditt arv och din tradition

Frågan om böneutrop från minareter i Sverige debatteras flitigt. Som bakgrund till det kan det vara intressant och upplysande att få en internationell utblick avseende förståelsen för hur och på vilka sätt islam (också) opererar. I ljuset av det Gammalkatolsk idédebatt tidigare rapporterat; att kristna är den mest utsatta och förföljda religiösa grupp i världen (Open Doors World Watch List) ges här två exempel från internationella media. Det handlar om etnisk rensning i Nigeria och infiltration av amerikanska universitet.

Nigeria angår oss!

”Inte en dag passerar i Nigeria utan att kristna [bokstavligen] slits i stycken, i skolor, kyrkor och hem. Det är ett ’projekt’ av etnisk rensning på en nivå jämförbar med de fruktansvärda nyheterna som når oss från Syrien.” Detta skriver den italienska journalisten Giulio Meotti (2018-03-18).

Catholic Eucharistic worship Nigeria
Nattvardsfirande i Nigeria

Den brittiske författaren och journalisten Douglas Murray (författare till boken ’Strange death of Europe’, 2017) frågar sig helt riktigt: ”Vem kommer att skydda norra Nigerias kristna? Under en av de senare attackerna blev femton kristna byar etniskt och religiöst rensade. Först gav sig extremistiska muslimer på kristna städer och rensade dem från kristna symboler för att sedan mörda kristna. På bara en månad har över åttio kristna dödats.(The Spectator)

Läs mer: ’Medans tid ännu är

Vi har i vår del av världen ibland svårt att förstå vilka konsekvenserna skulle bli om nuvarande utveckling får fortsätta. Meotti citerar i sin artikel den katolske biskopen Hyacinth Ebebo i Nigeria: ”Om islamisterna skulle ta över Nigeria blir det en språngbräda för att också erövra [fler] mindre länder. Om Nigeria faller för islamisk extremism, står hela Afrika inför samma risk”

Den extrema grupp många av oss i alla fall har hört talas om är Boko Haram. I en studie vid Department of Communication Studies, Indiana University, skriver Konye Obaji Ori att kristna enligt Boko Haram räknas som “icke värdiga att leva”. I studiens sammanfattning skriver Ori bland annat:

”Resultaten [av studien] visar att Boko Harams önskan är att återlösa icke-muslimer från fördärv, befria muslimer från förföljelse, skydda islam från kritik och hämnas upplevda, orättvisa handlingar mot muslimer.” Vidare: ”Därför görs motstånd från den Nigerianska regeringen och Västvärlden till djävulens påfund varför dödande av motståndarna ses som himmelska och nobla handlingar.”

”The findings show that Boko Haram desire to redeem non-Muslims from perdition, liberate Muslims from persecution, protect Islam from criticism, and revenge perceived acts of injustices against Muslims. The group has embarked on this aim by allotting blame, vilifying the enemy-Other, pressing for a holy war, encouraging martyrdom, and alluding to an apocalypse. Boko Haram’s audience is made to believe that Allah has assigned Boko Haram the task to liberate and restore an Islamic haven in Nigeria. Therefore, opposition from the Nigerian government or Western forces is constructed as actions of evil, thus killing members of the opposition becomes a celestial and noble cause. This juxtaposition serves to encourage the violent Jihad which leaders of Boko Haram claims Allah assigned them to lead in the first place. As a result of this vi cyclical communication, media houses, along the Nigerian government, Christians and Western ideals become the symbolic evil, against which Muslims, sympathizers and would-be-recruits must unite. By locking Islam against the Nigerian government, Western ideals and Christianity in a characteristically hostile manner, Boko Haram precludes any real solution other than an orchestrated Jihad-crusade-or-cleanse model in which a possible coexistence of Muslims and the enemy-Other are denied, and the threat posed by the enemy-Other is eliminated through conversion or destruction. As a result, this study proposes that Boko Haram Internet messages Boko Haram’s mission reveals a movement of separatism, conservatism, and fascism. A movement based on the claim that its activism will establish a state in accordance with the dictates of Allah.” (Konye Obaji Ori, Department of Communication Studies, Indiana University July 2013)

Annorlunda metoder används i västvärlden

Samtidigt nås vi av nyheter om minde blodiga men mer raffinerade operationer i form av infiltration av offentliga miljöer, något vi känner igen även från offentlighetens Sverige. Clarion Project skriver om hur Muslimska brödraskapet, via andra organisationer så som IIIT, har infiltrerat den amerikanska universitetsvärlden. De skriver bland annat om hur en ”FBI-källa på insidan av Muslimska Brödraskapet 1988 avslöjade att islamistiska gruppers ’ombud’ i Amerika hade en plan omfattande sex faser för ’institutionaliseringen av islamisk revolution i Amerikas förenta stater’. Bland dessa frontgrupper märktes ’The international institute of Islamic Thought (IIIT)’, en tankesmedja ägnad åt ’islamisering av kunskap’”.

“In 1988, an FBI source inside the Muslim Brotherhood revealed that the Islamist group’s proxies in America had a six-phase plan to ‘institute the Islamic Revolution in the United States.’ Among these front groups was The International Institute of Islamic Thought (IIIT), a think tank committed to the ‘Islamization of knowledge.’ This ideology, as Professor Vali Nasr writes, entails the subordination of scientific inquiry to ‘the mere implementation of the assorted teachings of the Shariʿa.’ Over the last three decades, IIIT’s part in the Brotherhood’s plan has met remarkable success. The institute has made itself an indispensable resource for Islamic studies scholars: It has provided funding for over 70 active researchers based at institutions across America (see appendix); it has spent millions of dollars on endowing chairs in Islamic studies; and it has publicized the research of hundreds of like-minded academics at its Summer Institute for Scholars. IIIT’s activities are integral to the Brotherhood’s broader strategy of inciting an international Islamic revolution. As an official IIIT handbook notes:

– At a time when we are forced to fight and defend ourselves on political, economic and military fronts … (these efforts) can be accomplished by developing (the Ummah’s, that is, the Muslim community’s) ideological power and the power of the ‘islamization of knowledge (sic)’ to effectively harness its full potential.

In other words, the long-term success of the Islamists’ revolution is dependent not only on success on the battlefield and at the ballot, but also on the cooptation of education in order to foment popular sympathy for the Brotherhood’s objectives.” (Clarion Project, ‘Islamist Infiltration of American Universities’, 2018-03-19)

Och här hemma?

bell_steeple_cross_sky_church_architecture_faith_religion-792509.jpg!d
Kyrkklockor – en del av vår egen tradition

Problemet är egentligen inte böneutropen som tenderat förvandlas till en signalpolitisk fråga för att vinna röster. Problemet är att vi, likt Astrid Lindgrens vildvittror tror att problemet försvinner om det inte syns eller hörs. Men det är djupare än så och även om jag personligen inte tilltalas av minareter och moskébyggen finansierade av, exempelvis, andra staters kungahus, bör mer energi läggas på att stärka kopplingen till och förståelsen för vårt kristna arv samt inse att vildvittror är mer än lovligt blåögda.

Dessvärre och som resultat av den traditions- och kulturrelativistiska politik som förs (jfr. postmodernism) har vi dessutom (bland annat när det gäller böneutropsdebatten) frånhänt oss argument som borde kunna användas med självklarhet. Vår europeiska civilisation bygger på den institution som kyrkklockorna representerar; något som till och med, i termer av ”kristen etik”, slås vakt om i grundskolans läroplan. I alla fall ännu i den nu gällande.

Franciskus Urban

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s