”Författaren är inte katolik”. Författaren svarar öppet!

Artikeln ”Att vara traditionell kommer inte att räcka” som publicerades den 2 april har delats i sociala medier. Bland annat i en sluten grupp på Facebook (”Katoliker i Sverige”), där den fått ros och gillande. Personen som delade artikeln i gruppen, kommenterar själv: ”Bra skrivet om vår tid och katolska kyrkan. Författaren är inte katolik, vilket väl får ses som en fördel?”.

Ett tack framförs härmed för delande och gillande. Samtidigt reser kommentaren en rad frågor. Känner kommentatorn författaren så väl (eller alls?) för att kunna avgöra vad denne inte är? Ligger fördelen i att texten vinner i legitimitet genom att författaren inte är katolik? eller är avsikten att förmedla att det är en fördel att författaren inte är katolik?

Jag är inte medlem i gruppen ”Katoliker i Sverige” och kan därför inte svara direkt där. Kanske är det den grupptillhörigheten som avgör om någon är katolik? Eller finns det andra kvaliteter som bör vara uppfyllda?

Bortsett från de personrelaterade frågorna, pekar kommentatorn på en generell och i högsta grad adekvat fråga: Vem, eller vad, är katolskt? Vem avgör det?

Enkelt uttryckt betyder begreppet ortodox ”renlärig”. Man pratar om ”av rätt lära och tillbedjan”. Ordet katolsk betyder, med Vincent av Lérins definition från år 432, ”så som har trotts av alla, överallt och i alla tider”. Slarvigt sägs ibland ’universell’. Men lägg här märke till att inget av begreppen är organisatoriska eller geografiska benämningar. Det är kvalitativa markörer. Det innebär att också ortodoxa troende menar sig vara katolska.

Läs mer: ”Bildning för Europa om det ortodoxa och det katolska

Som den författare jag är och som nu svarar öppet, skulle jag kunna svara: ”Nej, jag är inte katolik – det vore mig förmätet att säga, men jag är kristen och försöker.” Jag vill samtidigt framhålla att Kyrkan jag tillhör är katolsk. Och ortodox. Jag är nämligen upptagen i Nordisk-katolska kyrkan som är gammalkatolsk (därför heter publikationen som den aktuella artikeln delades från, Gammalkatolsk idédebatt (sic.)).

Kyrkans biskop, teologie doktor Roald Nikolai, skrev en replik på en text av Per Beskow som publicerades i tidningen Signum (2013:4). Repliken, ”Katolicitet som utmaning”, bidrar till att vidare reda ut begreppen; bland annat i fråga om vad som är katolskt och vem som äger tolkningsföreträde. Läs den gärna, så kan vi väl föra samtalet vidare här i öppenhet.

Tack igen och Välkommen!

Franciskus Urban

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s