Klosterliv i vår tid

Lördagen den 22 december börjar SVT visa serien ”Klostrens tusenåriga historia”. Man skriver bland annat att ”[i]dag fungerar klostren som en fristad från dagens stressiga samhälle, en lugn oas för eftertänksamhet. Men förr i tiden så var klostren samhällets hjärta. Där skapades världsbilden, konsten och kunskapen åt befolkningen. Och senare även en maktfaktor som utmanade staten. Här är klostrens långa och dramatiska historia berättad – från gömställen för ensliga munkar till verkliga maktcentrum för samhällets utveckling.” (Källa: SVT)

Man misstar sig dock lätt då man tänker på kloster som någon som enbart fanns i historien. Klosterlivet är än i våra dagar livaktigt och något som för många människor innebär en bas; en utgångspunkt för det kontemplativa livet. Detta alldeles oavsett man är kallad till livet som munk eller nunna eller som oblat, det vill säga fortsatt levande i världen som maka, make, yrkesarbetande etcetera.

Klosterrörelsen – alldeles oavsett vilken gren eller tradition – har genom historien varit en grundbult för utvecklingen och bevarandet av den civiliserade världen. Tack vare monasticismen har många värden bevarats intill våra dagar.

”Som Europas utbildare var kyrkan det enda ljus som överlevde barbarernas upprepade invasioner. Det var de stora klostren – speciellt de i Sydtyskland, Sankt Gallen, Reichenau och Tegernsee – som var de enda återstående öarna av intellektuellt liv i den återvändande flod av barbari som än en gång hotade att dränka den västerländska kristendomen. Ty, även om klosterväsendet vid en första anblick verkar illa anpassat för att kunna motstå en laglös och krigisk tidsålders materiella förstörelselusta, så var det en institution som ägde en enastående återställande kraft.”[1]

Kanske är det så att du och jag, det vill säga ”vanligt folk” frågar efter någon form av insikt och utbildning i eviga, klassiska frågeställningar. Detta som hjälp i att navigera i denna vår snabbt föränderliga tid. Här kan klostermiljön vara till hjälp. Ett exempel är det initiativ som tas i Karlskrona att etablera en skola för grundläggande utbildning i kristen etik och samhällssyn.[2]

Helgen den 8-9 december berikades Sverige med ett monastiskt hus. Detta då Priorat S:t Stephanus invigdes och välsignades som del av Kloster St. Severin i tyska Bayern. Prioratet, som hör till den Cisterciensiska traditionen, är beläget i den sydöstra delen av Sverige, i Karlskrona kommun. För den som är intresserad är adressen www.port-royal.se

Det monastiska handlar alltså om mer än allmän avkoppling. Här återfinns – sett till historien – en djup källa till visdom och kunskap. Här hålls begrepp som sanning och kärlek högt. Här finns med andra ord mycket att hämta för vilsna människor i en splittrad värld.

Red.

Vinjettbild: Skärmdump från svt.se.se

[1] Christopher Dawson, ’Religion and the Rise of Western Culture’, i Thomas E. Woods, Katolska kyrkan och den västerländska civilisationen, Fredestads förlag, (2015), s 27

[2] http://port-royal.se/lillaskolan.html

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s